Szkolny budżet – możesz mieć na niego wpływ!

Szkolny budżet partycypacyjny polega na tym, że uczniowie i uczennice oraz przedstawiciele i przedstawicielki innych grup społeczności szkolnej zgłaszają pomysły, na ich bazie tworzą projekty, a następnie wybierają te, które są najbardziej potrzebne (np. w drodze głosowania). Jak widzisz, taki budżet jest podobny do budżetu obywatelskiego w mieście. Różnica polega na tym, że w szkole do wydania jest znacznie mniej pieniędzy (z reguły od kilkuset do kilku tysięcy złotych) i mogą być one przeznaczone tylko na projekty szkolne.

Znakomita lekcja demokracji

Szkolny budżet to dobry sposób na włączenie wszystkich we współdecydowanie o szkole. Dyrekcja i nauczyciele dowiadują się o niewypowiedzianych wcześniej potrzebach uczniów, a młodzież, rodzice i pracownicy zyskują poczucie wpływu na to, jak szkoła funkcjonuje i co się w niej dzieje, oraz przekonanie, że warto się angażować.
W ubiegłym roku Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy zorganizowało pilotaż szkolnego budżetu partycypacyjnego w ośmiu szkołach. Przeprowadziły go Fundacja Pole Dialogu oraz Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”. W efekcie powstały 93 projekty, z czego zdecydowaną większość stworzyli uczniowie i uczennice. Wygrało 15 pomysłów. Zakupiono m.in. kanapy i pufy, terrarium dla szkolnej żółwicy oraz doposażono toalety i sale lekcyjne.

Jak to zrobić krok po kroku…

1) Powołanie zespołu roboczego i stworzenie regulaminu

2) Generowanie pomysłów

3) Pisanie i składanie projektów

4) Weryfikacja projektów

5) Promocja projektów

6) Wybór projektów

7) Ogłoszenie wyników i realizacja zwycięskich projektów

8) Ewaluacja szkolnego budżetu

Tak to wygląda w skrócie, a dokładniej… O tym przeczytacie w „VICTORZE” nr 24/2019.

 

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *