Jak pokonać nieśmiałość?

Z listu do redakcji: Paraliżuje mnie strach przed publicznymi występami. Najgorsze są prezentacje, które muszę przedstawić przed klasą. Serce bije mi wtedy tak, że niemało wyskoczy, zasycha mi w ustach i, co najgorsze, zaczynam się jąkać. O spoconych dłoniach i nie tylko nie wspomnę. Strach podnieść rękę do góry. Nie wiem, co z tym zrobić. Wszyscy mi mówią, że zachowuję się jak małe dziecko, że facet nie może być taki spanikowany. A ja po prostu nie jestem w stanie nad tym zapanować. Czy ta nieśmiałość kiedyś minie? Bo szczerze mówiąc, przeszkadza mi to. Zazdroszczę osobom pewnym siebie.

Nieśmiałość dopada nas w wielu sytuacjach – w sklepie, w szkole, a nawet na spotkaniach ze znajomymi czy z rodziną. Czasem sprowadza się do małomówności, onieśmielenia, poczucia niezręczności, a czasem wręcz paraliżuje i utrudnia funkcjonowanie w grupie. Ale i na nieśmiałość są sposoby. Co możesz zrobić już teraz?

  1. Uzmysłów sobie, że nie tylko ty masz z tym problem.

Zdziwiłbyś się, gdybyś wiedział, jak wiele osób, czasem nawet bardzo znanych, ma problem z nieśmiałością. Ale potrafią nad nią zapanować i po prostu z nią żyć. Pamiętaj: to, że jesteś nieśmiały, nie oznacza, że jesteś w czymś gorszy!!!

  1. Pokonaj pierwszy strach.

Sam zaproponuj sąsiadce pomoc we wniesieniu po schodach toreb z zakupami. Zagadaj do kogoś, kto jest równie nieśmiały jak ty. Ot tak, bez powodu. Spróbuj, a zobaczysz, że się da.

  1. Bądź dobry dla siebie.

Nie zadręczaj się niepowodzeniami i nie wyolbrzymiaj ich. Było, minęło. Zastanów się, co możesz poprawić, i do dzieła. Nie ma co rozpamiętywać, trzeba działać. Doceniaj też swoje sukcesy – nawet te, które wydają się małe i nieznaczące. Często sobie je przypominaj, by umacniać w sobie przekonanie, że wiele potrafisz.

  1. Popracuj nad sobą.

A chodzi tu również o mowę ciała. Mów głośniej niż dotąd, wyprostuj się, nie

kul się, nie odwracaj wzroku, gdy ktoś do ciebie mówi, nie skub nerwowo włosów czy paznokci… Niewykonalne? Wcale nie! Jeśli zaczniesz nad tym pracować, z czasem nauczysz się panować nad swoimi gestami, kontrolować je. A potem już nawet możesz „zacząć grać pewną siebie osobę”. Tak właśnie robią znane osoby – ich ciało pokazuje, że panują nad sytuacją, a co przeżywają w środku… to już inna sprawa.

  1. Wizualizuj sobie.

Jeśli czeka cię stresująca sytuacja, wyobraź ją sobie. „Zobacz w myślach” miny swoich słuchaczy, ale i wyobraź sobie siebie, jak stoisz i głośno mówisz. Oswój stresującą sytuację, zanim się wydarzy.

fot. Cozy Home/Shutterstock.com

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *