Dla kogo klasa dwujęzyczna?

Nauka w klasach dwujęzycznych wymaga od ucznia wysiłku i zaangażowania, ale na pewno zaprocentuje w przyszłości – zapewnia Grażyna Kaźmierczak-Jakubiak, dyrektor Liceum Ogólnokształcącego GKJ w Łodzi.

 

„Victor”: Rekrutacja do szkół średnich pokazuje, że bardzo dużo uczniów w Polsce planuje naukę w klasach dwujęzycznych. Dlaczego dwujęzyczność jest dziś atutem?

Grażyna Kaźmierczak-Jakubiak: W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez znajomości języków obcych, aby być konkurencyjnym w pracy, trzeba opanować przynajmniej jeden język w stopniu zaawansowanym. Bardzo dobra znajomość języka obcego daje wiele korzyści, wymieńmy choćby możliwość studiowania za granicą czy podjęcia wymarzonej pracy. Coraz więcej firm zagranicznych ma swoje przedstawicielstwa w Polsce i stawia właśnie na kompetencje językowe. Dobrze móc dogadać się z szefem, który np. nie mówi po polsku. Pani szkoła oferuje naukę w prestiżowych oddziałach dwujęzycznych – w klasie anglojęzycznej i hiszpańskojęzycznej.

Na czym polega nauka?

To prawda, są to klasy prestiżowe – ich program ma na celu przygotowanie uczniów do zdania matury na poziomie dwujęzycznym. Matura rozszerzona to poziom B2 (średnio zaawansowany) według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, matura dwujęzyczna to poziom C1 (zaawansowany). Znajomością języka na takim poziomie mogą pochwalić się absolwenci filologii obcych. Nauka w klasach dwujęzycznych polega na tym, że – oprócz zwiększonej liczby godzin z języka obcego – niektóre przedmioty są wykładane w tym języku, u nas to m.in. historia i geografia z elementami kultury. Oferujemy klasy dwujęzyczne z wykładowym: językiem angielskim (specjalizacja brytyjska z północnoamerykańską) oraz z językiem hiszpańskim (specjalizacja iberyjska z iberoamerykańską). Nasi uczniowie poznają nie tylko język i jego dialekty, ale regiony, w których język jest używany. Największym wyzwaniem, ale i atrakcją, są zajęcia prowadzone przez native speakerów – chodzi o to, aby uczniowie od początku mieli kontakt z rodzimymi użytkownikami języka i potrafili pozbyć się barier w komunikacji.

Najlepsi uczniowie klas dwujęzycznych mogą otrzymać stypendium LO-GKJ w postaci kursu językowego za granicą. Supersprawa! Jak jeszcze wspieracie swoich uczniów?

Dla najlepszych uczniów nagrodą jest sfinansowanie intensywnego kursu językowego w kraju hiszpańsko- lub anglojęzycznym w czasie wakacji, a dla wszystkich uczniów przewidziane są wyjazdy za granicę – zielone szkoły. Oglądamy również sztuki teatralne i seanse filmowe w języku obcym, organizujemy dni kultury krajów hiszpańsko- i anglojęzycznych. Mamy bibliotekę z działem hiszpańskim i angielskim. Klasy liczą ok. 18 osób, są też podzielone na grupy w czasie zajęć z praktycznej nauki języka obcego.

Czy to prawda, że niekoniecznie trzeba znać język hiszpański, by uczyć się klasie dwujęzycznej z hiszpańskim?

Tak, znajomość języka hiszpańskiego nie jest wymagana w procesie rekrutacji, bo istnieje u nas możliwość nauki w tzw. klasie wstępnej, w której uczniowie mają 20 godzin hiszpańskiego tygodniowo. Wówczas nauka w liceum trwa o rok dłużej, jednak nie jest to czas stracony, wręcz przeciwnie – w zwykłym trybie potrzebowalibyście minimum 4 lat nauki języka, aby osiągnąć ten sam poziom zaawansowania. Po klasie wstępnej uczniowie mogą swobodnie zrozumieć zajęcia prowadzone w języku hiszpańskim od klasy pierwszej.

WIĘCEJ INFORMACJI W „VICTORZE” nr 3.

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *