Kim będziesz w przyszłości?

Co robi coach?

Doradza i motywuje swoich klientów (podopiecznych), którymi najczęściej są osoby ze świata biznesu, ale też sztuki czy innych branż. Coach jest osobistym doradcą, specjalistą od komunikacji międzyludzkiej. Dzięki sesjom coachingowym można uświadomić sobie, co chce się osiągnąć i jak to zrobić. Klienci uczą się odkrywać przyczyny niepowodzeń, rozpoznawać swoje mocne strony i zalety, wytrwale dążyć do realizacji wyznaczonych celów. Do coacha po pomoc zwracają się osoby w trudnej sytuacji zawodowej – takie, które mają wrażenie, że się nie rozwijają, że są coraz mniej efektywne, że praca nie przynosi im satysfakcji. Na spotkaniach z trenerem osobistym wspólnie poszukują źródeł problemu i znajdują rozwiązania.

Dla kogo ten zawód?

Dla inteligentnych, pomysłowych i wzbudzających zaufanie. Ludzi, którzy łatwo umieją stać się dla kogoś autorytetem, potrafią znaleźć rozwiązanie w wielu trudnych sytuacjach, są obiektywni, prawdomówni i konkretni. Umieją powstrzymać emocje, zdystansować się od problemu, ale jednocześnie odczuwają dużą potrzebę doradzania innym, wskazywania sposobów na wyjście ze skomplikowanych sytuacji.

Plusy i minusy pracy

  • Satysfakcja z niesienia pomocy innym ludziom, ale i chwile porażki, kiedy zaproponowane metody nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.
  • Najczęściej nienormowany czas pracy, ale na początku działalności zawodowej konieczne jest zdobywanie klientów, dotarcie do jak największej liczby firm, instytucji i osób zainteresowanych zatrudnieniem coacha.
  • Prestiż, dobra opinia, ale tylko w przypadku ciężkiej pracy i świetnych efektów.

Czy ta praca ma przyszłość?

Ostatnie lata pokazały, że ten zawód jest bardzo potrzebny, zwłaszcza w świecie biznesu. Kiedy sytuacja na rynku pracy wymaga elastyczności, ciągłego kształcenia się, a czasem nawet zmiany zawodu, poszukiwania swoich mocnych stron – wsparcie coacha może okazać się bardzo przydatne. Z pomocy chętnie korzystają też osoby ze świata show-biznesu, które muszą jednocześnie być artystami i twardymi biznesmenami walczącymi o swój byt.

Droga do zawodu

W tej branży sprawdzają się humaniści (psycholodzy, pedagodzy, socjolodzy, ale i prawnicy, specjaliści od marketingu). Coach to przede wszystkim osobowość i chęć doradzania ludziom oraz doświadczenie wynikające ze współpracy z wieloma klientami. Obecnie na kilku uczelniach istnieje kierunek: komunikacja społeczna. Tego typu studia z pewnością pomogą w pracy coacha.

Przykładowa ścieżka edukacyjna

  • Szkoła podstawowa (8 lat)
  • Uniwersytet, szkoła wyższa (np. kierunek psychologia, komunikacja społeczna; 5 lat)
  • Liceum (profil humanistyczny; 4 lata)
  • Kurs coachingu (np. 3-miesięczny) lub studia podyplomowe: doradztwo zawodowe i personalne

W każdym „Victorze” przedstawiamy zawody, o których warto pomyśleć. Poznaj te informacje, zanim wybierzesz szkołę i profil.

fot. Jirsak/Shutterstock.com

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *