Egzamin ósmoklasisty 2020 – co zrobić, by go zdać?
„Victor”: Za niecałe dwa miesiące test ósmoklasisty. Już teraz wielu uczniów boi się, że nie zdążą z opanowaniem materiału. Od czego zacząć ekspresową powtórkę?
Aneta Pacek-Łopalewska: Dwa miesiące to komfortowa sytuacja. Pod warunkiem że do powtarzania podejdziemy systemowo. Trzeba wiedzieć, co jest wymagane na egzaminie, a to nie jest dla uczniów i rodziców wcale takie oczywiste. Nawet na kilka tygodni przed egzaminem niektórzy nie wiedzą, jakie lektury na nim obowiązują. A właśnie ta wiedza decyduje o tym, czego… wcale nie trzeba się uczyć, co można odpuścić i na czym się skupić, żeby osiągnąć dobry wynik.
Egzamin ósmoklasisty opiera się na podstawie programowej, w niej opisano, czego wymaga się od ósmoklasisty. Moja rada dla ucznia: zrób listę, co będzie sprawdzane na egzaminie. Szczerze odpowiedz sobie na pytanie, co umiesz, a czego nie. I potem skup się na tym, czego rzeczywiście nie umiesz…
Czyli kluczem do sukcesu na teście jest znajomość wymagań i przepisów egzaminacyjnych? Co z nich może wyczytać uczeń?
Egzamin ósmoklasisty jest oparty na regułach. Materiał z języka polskiego, matematyki, języka obcego… to ocean wiedzy. Ale na egzaminie sprawdza się określone umiejętności, kompetencje i na nich trzeba się skupić. Podam przykład: czy lepiej uczyć się na zasadzie „muszę dziś powtórzyć całą geometrię”, czy jednak łatwiej przejść kolejno przez punkty, które mówią, że uczeń: „1. oblicza pole trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, 2. oblicza objętość i pole powierzchni prostopadłościanu, 3. oblicza pola wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty”. Moim zdaniem drugi system przynosi lepsze efekty.
Sprawdź, na co zwraca uwagę Centralna Komisja Egzaminacyjna i jak ocenia prace. Zasady oceniania nie są wiedzą tajemną, są podane z przykładowymi testami w materiałach udostępnianych przez CKE. Widać, JAK trzeba odpowiadać. Na niektóre pytania wystarczą dwa zdania odpowiedzi. Jeśli tego nie wiem, mogę pisać więcej. Tylko po co? Tracę czas, a wcale nie zyskam więcej punktów, bo pytanie jest ocenianie tylko w skali 0–2 punkty. To można wyczytać w przepisach CKE.
Co kryje się w zadaniach dla ósmoklasistów? Jakie zadania powtarzały się w testach opracowywanych przez CKE? Czego możemy się spodziewać w tym roku? O tym w „VICTORZE” nr 3/2020.
fot. Vitalii Petrushenko/Shutterstock.com
Dodaj komentarz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!