cogito

Mama Krzyśka nie ma wyższego wykształcenia, a zarabia lepiej od mamy Dawida, która ma doktorat. Wujek Jurka myje za granicą autobusy, chociaż jest muzykiem i wcześniej grał w orkiestrze w filharmonii. Mówi, że bardziej mu się to opłaca, bo nie dość, że lepiej zarabia, to jeszcze ma czas dla siebie i może muzykować popołudniami. Tata Zosi i Czarka nie miał dobrych ocen w szkole, ale jest najlepszym hydraulikiem w dużym mieście. Czy oznacza to, że nie warto się uczyć? Może lepiej jest siedzieć całymi dniami na łóżku i oglądać seriale? Jak przygotować się do klasowej dyskusji na ten temat?

Pomyśl szerzej o nauce

Wyraz „nauka” ma kilka znaczeń. Podstawowe z nich to ‘wiedza ludzka ułożona w system zagadnień’. Na co dzień częściej chyba jednak myśli się o nauce jako o uczeniu się czy uczeniu kogoś. Uczyć się, to zdobywać wiedzę. Ale – jaką wiedzę, z czego? Czy zawsze musi to być wiedza zdobyta w szkole, wyczytana w książkach, czasopismach, internecie? Czy uczyć można się także w inny sposób? Na przykład przez zdobywanie doświadczenia przy wykonywaniu nowych obowiązków? I czy potrzebne nam są tylko informacje, czy też inne umiejętności, np. nawiązywania kontaktów, kulturalnego dyskutowania, łagodzenia konfliktów?

Zastanów  się,  czy  każdy  musi  się  uczyć

Każdy z nas ma inne predyspozycje. Ktoś ma zdolności artystyczne, ktoś jest umysłem ścisłym, a ktoś – humanistą. Niektórzy przez długi czas nie interesują się niczym szczególnym, by w jakiejś chwili odkryć dziedzinę, w której naprawdę dobrze im idzie. Pomyśl, czy i jaka wiedza jest potrzeba komuś, kto chce być naukowcem czy mechanikiem samochodowym, stolarzem, piekarzem, kierowcą, farmaceutą. Czy osoba, która chce wyjechać za granicę i robić tam cokolwiek, potrzebuje czegoś więcej niż dobrze spakowanej walizki?

Określ,  co  nam  daje  nauka Określ,  co  nam  daje  nauka

Będą to Twoje argumenty za zdobywaniem wiedzy, np. takie:

  • lepsza orientacja w rzeczywistości, nadążanie za zmianami,
  • więcej możliwości rozwoju i odkrycia swojego talentu lub życiowego powołania,
  • więcej możliwości zdobycia dobrej pracy,
  • możliwość zostania poszukiwanym fachochowcem w jakiejś dziedzinie,
  • satysfakcja ze zdobywanej wiedzy,
  • jeżeli ktoś lubi się uczyć – przyjemność,
  • utrzymywanie sprawności intelektualnej,
  • możliwość niesienia pomocy innym dzięki swojej wiedzy i umiejętnościom.

Ustal,  dlaczego  można  nie  chcieć  się  uczyć

To będą Twoje kontrargumenty, np. takie: 

  • przekonanie o tym, że rodzina pomoże wystartować w dorosłe życie,
  • problemy z przyswajaniem wiedzy,
  • przekonanie o tym, że bez wykształcenia można znaleźć dobrą pracę,
  • ogólne zniechęcenie, problemy rodzinne,
  • przekonanie o niskiej własnej wartości,
  • przekonanie, że na wszystko przyjdzie czas,
  • negatywne przykłady z otoczenia

Dowiedz się więcej

O swoich najbliższych i znajomych – Możesz np. przeprowadzić z nimi wywiady o tym, kim są, a kim chcieli być. Weź pod uwagę, że nie wszyscy mają lub mieli takie same warunki, żeby rozwijać swoje zdolności i zainteresowania. Dlaczego? Ponieważ musieli wcześniej zacząć zarabiać samodzielnie na życie czy w miejscu ich zamieszkania nie było odpowiedniej szkoły. Przykładowo babcia Magdy, która urodziła się tuż po II wojnie światowej, chciała być geografem. Nie udało jej się zrealizować tego marzenia, ponieważ rodziny nie było stać na studia dla niej. Babcia została księgową, ale cały czas interesowała się geografią. Pamiętaj, aby zapytać dorosłych, czy ich zdaniem nauka w życiu jest potrzebna;)

O osobach, które Twoim zdaniem dobrze sobie radzą w życiu. Mogą to być Twoi znajomi lub jakieś znane osoby – Co robią? Czy do tego była im potrzebna wiedza, czy też może kontynuują rodzinne tradycje lub ktoś im pomógł w starcie w dorosłe życie? A może zaczynały od zera, ale dzięki szybkiej nauce udało im się wspiąć wyżej?

O osobach, które łączą pasję z życiem zawodowym. Jak udaje im się to robić? Czy lubią to, co robią? Czy potrzebna jest im do tego jakakolwiek wiedza?

O TYM PAMIĘTAJ, BIORĄC UDZIAŁ W DYSKUSJI

1. Szanuj swojego rozmówcę. Traktuj go tak, jakbyś sam chciałbyś być traktowany, czyli:

● nie przerywaj mu,

● nie obrażaj go,

● nie używaj gwałtownych gestów,

● nie używaj wulgaryzmów.

2. Podawaj prawdziwe argumenty (nie zmyślaj!).

3. Nie upieraj się przy swoim zdaniu, jeżeli czujesz, że nie masz racji.

4. Wyciągnij wnioski z dyskusji – najlepiej wspólnie ze swoim rozmówcą.

5. Na zakończenie dyskusji podziękuj swojemu rozmówcy.

Teraz odpowiedz na pytanie: Czy Twoim zdaniem warto jest się uczyć?
0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji ?
Zrobisz to wypełniając poniższy formularz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *