yogurt with muesli and apricot in small glass

Kości – jak je wzmocnić?

Kości – niektórzy mają je jak ze stali – uderzenia, kontuzje, upadki im niestraszne. Dla innych natomiast pozornie niegroźne wygięcie palca czy potknięcie kończy się niewesoło – złamaniem. Dlaczego tak się dzieje? Od czego zależy ich siła? Od wielu czynników, ale w znacznym stopniu – od jedzenia.

 

Co (oprócz jedzenia) wpływa na ich gęstość, moc i siłę?

  • genetyka i kwestie dziedziczne
  • hormony – ich prawidłowe stężenia w organizmie i dobra praca
  • sposób życia – aktywność fizyczna i uprawianie sportów, odpowiednia ilość ruchu

 

Czego potrzebują, by były mocne?

Przede wszystkim dobrego budulca w odpowiedniej ilości. Białko i wapń – odpowiadają za dobrą kondycję kości, ich prawidłową twardość oraz strukturę. Potrzebują go też zęby i paznokcie.

 

Co jeść, by układ ruchowy działał bez zarzutu?

Aby mieć zdrowe i mocne kości, jedz dużo nabiału (o ile oczywiście nie masz alergii) – jogurty, kefir, twaróg, ser żółty. Mnóstwo wapnia znajdziesz też w jajkach (zawierają one również witaminę D), orzechach, migdałach, fasoli, szpinaku, brokułach, rukoli, kaszy.

  • Wzór na zdrowe kości?

    Cynk + D3 + K + C

Witamina D3

Współpracuje z wapniem – pomaga mu dobrze się wchłaniać. Bardzo ważna jest więc odpowiednia ilość tej witaminy w organizmie. Witamina D występuje przede wszystkim w rybach (najlepiej jeść te tłuste – jak łosoś, bo oprócz „dobrych „tłuszczy –posiadają też kwasy omega, które wspomagają odporność organizmu.

 

Witamina K

Dużo jej we wszystkich warzywach zielonych (brukselka, kapusta, sałata).

  • D i K tworzą świetny witaminowy duet. Pobudzają białko, które wiąże wapń w kościach.

Cynk

Kolejny ważny pierwiastek działający dobroczynnie na nasze kości i odporność. Znajdziesz go na przykład w ziarnie słonecznika.

 

Witamina C

Bez niej kości nie mogłyby funkcjonować. Pomaga wapniowi dobrze przyswoić się w naszym ciele, poprawia gęstość i wytrzymałość kości. Niedobór witaminy C fatalnie wpływa na stan zębów i pracę stawów. Wprowadź więc do swojej codziennej diety szklankę soku pomarańczowego (najlepiej świeżo wyciskanego).

 

Wrogowie kości:

– tłuste, smażone potrawy

– duże ilości białego cukru (batoniki, cukierki, lizaki)

– duże ilości soli i konserwanty znajdujące się w przetworzonych potrawach (wypłukują wapń kości!)

 

Te produkty są szkodliwe dla wszystkich organów i układów. Najlepiej wykreśl je ze swojego jadłospisu albo przynajmniej mocno ogranicz ich pochłanianie.

 

 

Autor: Katarzyna Klima
Zdjęcie użyte na mocy licencji Ingram Image


TO RÓWNIEŻ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

 

 

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji ?
Zrobisz to wypełniając poniższy formularz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *