E-commerce manager – zawód z przyszłością
E-commerce manager prowadzi własną działalność lub pracuje na etacie w jakiejś firmie. Często wykonuje pracę zdalną, to znaczy nie stawia się codziennie w etatowej pracy, tylko pracuje przez internet.
- E-commerce to sprzedaż produktów za pośrednictwem elektronicznych narzędzi, to e-handel, sprzedaż w internecie. E-commerce manager zarządza tego typu sprzedażą, jego zadaniem jest, by wzrastała. Niekiedy buduje też wizerunek konkretnej marki.
Gdzie pracuje e-commerce manager?
– sklepie internetowym,
– agencji interaktywnej,
– agencji reklamowej,
– przedsiębiorstwie internetowym,
– portalu internetowym,
– wortalu internetowym,
– dziale marketingu w jakimś przedsiębiorstwie.
Co robi e-commerce manager?
– Rozpoznaje rynek.
– Czuwa nad płynnością sprzedaży i dobrymi relacjami z klientami.
– Walczy o pozyskanie i utrzymanie klientów.
– Współtworzy strategię marketingową i kieruje jej wcielaniem w życie.
– Określa grupę docelową danych produktów i stopniowo ją poszerza.
– Dobiera dla docelowej grupy odbiorców odpowiednie i skuteczne reklamy.
– Wykorzystuje Facebook i inne media społecznościowe, e-mail marketing i inne nowoczesne metody pozyskiwania klientów związane z nowymi technologiami.
– Rozpoznaje konkurencję i nowe możliwości sprzedaży.
– Opracowuje i kontroluje budżet (planowane wpływy i wydatki).
– Zwiększa efektywność sprzedaży on-line.
– Tworzy serwis on-line i analizuje ruchy oraz zachowania użytkowników serwisu.
– Rozpoznaje nowe trendy w działaniach marketingowych i przystosowuje je do potrzeb danej marki, bierze udział w tworzeniu wizerunku marki.
– Prowadzi szkolenia dla osób, które tworzą lub mają dopiero tworzyć dział sprzedaży internetowej w danym sklepie.
PRAWDY I MITY O ZAWODZIE E-COMMERCE MANAGERA
E-commerce manager dużo zarabia/ MIT
Zarobki zależą od wyników sklepu, jeśli ktoś pracuje np. w sklepie internetowym. Wynagrodzenie w dużej części składa się z prowizji. Zarobki są wysokie, jeśli sklep funkcjonuje dobrze, wciąż zwiększa obroty i się rozwija. Jeśli pracuje na rzecz jakiejś marki, płaca też zależy od jej wizerunku na rynku i wyników sprzedaży. Nie można liczyć tak po prostu na wysoką stałą pensję.
To zawód przyszłości/ PRAWDA
Pewnie! Coraz więcej produktów sprzedaje się i reklamuje przez internet, wielu kupujących uważa to za wygodne (z wielu względów). Na rynku jest wiele pracy dla tego typu specjalistów, o czym świadczą liczne ogłoszenia.
Wiedza ekonomiczna wystarczy/ MIT
Nie! E-commerce manager musi bacznie obserwować rynek, potencjalnych i obecnych klientów, konkurencję, mieć wyczucie, z jaką reklamą, do kogo uderzyć, umieć utrzymać klientów, zarówno sklepu, jak i danej marki, niekiedy prowadzić szkolenia. Ważne są tzw. umiejętności miękkie: elastyczność, umiejętność dostosowywania się, nawet zmieniania branży, i wyczucie rynku.
Trzeba doskonale znać internet i nowinki techniczne/ PRAWDA
Tak! Warto być za pan brat z nowoczesnym oprogramowaniem. Dla osób, które nie czują się swobodnie przy komputerze, są atechniczne, nie ma w branży miejsca.
Trzeba świetnie znać angielski i mieć wyczucie estetyczne/ PRAWDA
Trzeba np. umieć oceniać reklamy od strony estetycznej.
E-commerce manager siedzi tylko z nosem w komputerze/ MIT
Trochę tak, ale musi mieć także kontakt ze światem zewnętrznym i bacznie go obserwować, wiedzieć, co jest modne, co się sprzedaje którym grupom docelowym i jak je przekonać do zakupu. E-commerce manager powinien być bacznym obserwatorem, człowiekiem komunikatywnym, a w przypadku agencji reklamowych – skłonnym do pracy w zespole.
E-commerce manager musi świetnie się czuć w serwisach społecznościowych, mieć lekkie pióro i dar przekonywania/ PRAWDA
Powinien umieć obudzić i podtrzymać zainteresowanie produktem. Najlepiej, gdy sam korzysta z produktów, do których nabycia zachęca, jest przekonany o jakości tego, co sprzedaje lub przynajmniej wie, o czym mówi i potrafi przekonać do nabycia produktu.
- E-commerce manager musi łączyć umiejętności handlowca, marketingowca oraz product managera.
JAK ZOSTAĆ E-COMMERCE MANAGEREM?
Odpowiednie predyspozycje i zainteresowania
Aby zostać e-commerce managerem, musisz mieć odpowiednie predyspozycje, lubić sprzedaż, reklamę, informatykę, grafikę komputerową. Najważniejsza jest praktyka, najlepiej, byś już w młodym wieku pomógł komuś w prowadzeniu sklepu internetowego. Wtedy przekonasz się, czy ta praca jest dla Ciebie.
Studia i kursy
Studia nie są w tym przypadku najważniejsze, ale za to – bardzo pożądane. Najlepiej skończyć reklamę i marketing lub informatykę (takie kierunki oferują różne uczelnie publiczne i niepubliczne, ekonomiczne, politechniki, uniwersytety). Niektóre kierunki marketingowe oferują szczegółową specjalizację e-commerce, można także ukończyć studia podyplomowe o takim profilu (po studiach ekonomicznych lub innych). Jest też na rynku szeroka gama kursów. Na takich studiach i kursach uczysz się m.in. projektowania serwisów e-commerce, poznajesz istotne elementy prawa związane z handlem w sieci, strategie e-sprzedaży i e-marketingu. Dowiadujesz się też, jak założyć i prowadzić biznes internetowy, jak zarządzać sprzedażą i kanałami dystrybucji.
Szkoła ponadgimnazjalna
Studia poprzedzisz nauką w szkole ponadgimnazjalnej, najlepiej w liceum, w klasie o profilu matematyczno-informatycznym lub pokrewnym. Ewentualnie możesz wybrać technikum informatyczne, liceum plastyczne (klasa związana z reklamą lub grafiką komputerową) lub technikum ekonomiczne.
A teraz?
Zwróć szczególną uwagę na przedmioty brane pod uwagę podczas rekrutacji na kierunki ekonomiczne oraz przydatne w czasie studiów: matematykę, informatykę, angielski. Pomożemy Ci w ich nauce. Czytaj „Victora Gimnazjalistę” i „Cogito”, czasopisma, w których proponujemy powtórkę z tych przedmiotów na poziomie gimnazjum oraz liceum lub technikum. A poza tym zapisz się na koło informatyczne, zaprzyjaźnij się ze swoim komputerem, nowoczesnymi programami, serwisami społecznościowymi. Obserwuj strony sklepów internetowych i poducz się przyszłego zawodu, pomagając komuś w prowadzeniu takiego sklepu. Twoja pomoc będzie dla niego bezcenna, a Ty zdobędziesz niezbędne doświadczenie.
Autor: Dorota Nosowska
Zdjęcie użyte na mocy licencji Ingram Image
TO RÓWNIEŻ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
Dodaj komentarz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!