cogito

E-commerce manager – zawód z przyszłością

E-commerce manager prowadzi własną działalność lub pracuje na etacie w jakiejś firmie. Często wykonuje pracę zdalną, to znaczy nie stawia się codziennie w etatowej pracy, tylko pracuje przez internet.

 

  • E-commerce to sprzedaż produktów za pośrednictwem elektronicznych narzędzi, to e-handel, sprzedaż w internecie. E-commerce manager zarządza tego typu sprzedażą, jego zadaniem jest, by wzrastała. Niekiedy buduje też wizerunek konkretnej marki.

Gdzie pracuje e-commerce manager?

– sklepie internetowym,

– agencji interaktywnej,

– agencji reklamowej,

– przedsiębiorstwie internetowym,

– portalu internetowym,

– wortalu internetowym,

– dziale marketingu w jakimś przedsiębiorstwie.

 

Co robi e-commerce manager?

– Rozpoznaje rynek.

– Czuwa nad płynnością sprzedaży i dobrymi relacjami z klientami.

– Walczy o pozyskanie i utrzymanie klientów.

– Współtworzy strategię marketingową i kieruje jej wcielaniem w życie.

– Określa grupę docelową danych produktów i stopniowo ją poszerza.

– Dobiera dla docelowej grupy odbiorców odpowiednie i skuteczne reklamy.

– Wykorzystuje Facebook i inne media społecznościowe, e-mail marketing i inne nowoczesne metody pozyskiwania klientów związane z nowymi technologiami.

– Rozpoznaje konkurencję i nowe możliwości sprzedaży.

– Opracowuje i kontroluje budżet (planowane wpływy i wydatki).

– Zwiększa efektywność sprzedaży on-line.

– Tworzy serwis on-line i analizuje ruchy oraz zachowania użytkowników serwisu.

– Rozpoznaje nowe trendy w działaniach marketingowych i przystosowuje je do potrzeb danej marki, bierze udział w tworzeniu wizerunku marki.

– Prowadzi szkolenia dla osób, które tworzą lub mają dopiero tworzyć dział sprzedaży internetowej w danym sklepie.

 

PRAWDY I MITY O ZAWODZIE E-COMMERCE MANAGERA

 

E-commerce manager dużo zarabia/ MIT
Zarobki zależą od wyników sklepu, jeśli ktoś pracuje np. w sklepie internetowym. Wynagrodzenie w dużej części składa się z prowizji. Zarobki są wysokie, jeśli sklep funkcjonuje dobrze, wciąż zwiększa obroty i się rozwija. Jeśli pracuje na rzecz jakiejś marki, płaca też zależy od jej wizerunku na rynku i wyników sprzedaży. Nie można liczyć tak po prostu na wysoką stałą pensję.

 To zawód przyszłości/ PRAWDA
Pewnie! Coraz więcej produktów sprzedaje się i reklamuje przez internet, wielu kupujących uważa to za wygodne (z wielu względów). Na rynku jest wiele pracy dla tego typu specjalistów, o czym świadczą liczne ogłoszenia.

 Wiedza ekonomiczna wystarczy/ MIT
Nie! E-commerce manager musi bacznie obserwować rynek, potencjalnych i obecnych klientów, konkurencję, mieć wyczucie, z jaką reklamą, do kogo uderzyć, umieć utrzymać klientów, zarówno sklepu, jak i danej marki, niekiedy prowadzić szkolenia. Ważne są tzw. umiejętności miękkie: elastyczność, umiejętność dostosowywania się, nawet zmieniania branży, i wyczucie rynku.

Trzeba doskonale znać internet i nowinki techniczne/ PRAWDA
Tak! Warto być za pan brat z nowoczesnym oprogramowaniem. Dla osób, które nie czują się swobodnie przy komputerze, są atechniczne, nie ma w branży miejsca.

Trzeba świetnie znać angielski i mieć wyczucie estetyczne/ PRAWDA
Trzeba np. umieć oceniać reklamy od strony estetycznej.

E-commerce manager siedzi tylko z nosem w komputerze/ MIT
Trochę tak, ale musi mieć także kontakt ze światem zewnętrznym i bacznie go obserwować, wiedzieć, co jest modne, co się sprzedaje którym grupom docelowym i jak je przekonać do zakupu. E-commerce manager powinien być bacznym obserwatorem, człowiekiem komunikatywnym, a w przypadku agencji reklamowych – skłonnym do pracy w zespole.

E-commerce manager musi świetnie się czuć w serwisach społecznościowych, mieć lekkie pióro i dar przekonywania/ PRAWDA
Powinien umieć obudzić i podtrzymać zainteresowanie produktem. Najlepiej, gdy sam korzysta z produktów, do których nabycia zachęca, jest przekonany o jakości tego, co sprzedaje lub przynajmniej wie, o czym mówi i potrafi przekonać do nabycia produktu.

 

  • E-commerce manager musi łączyć umiejętności handlowca, marketingowca oraz product managera.

JAK ZOSTAĆ E-COMMERCE MANAGEREM?

Odpowiednie predyspozycje i zainteresowania

Aby zostać e-commerce managerem, musisz mieć odpowiednie predyspozycje, lubić sprzedaż, reklamę, informatykę, grafikę komputerową. Najważniejsza jest praktyka, najlepiej, byś już w młodym wieku pomógł komuś w prowadzeniu sklepu internetowego. Wtedy przekonasz się, czy ta praca jest dla Ciebie.

Studia i kursy

Studia nie są w tym przypadku najważniejsze, ale za to – bardzo pożądane. Najlepiej skończyć reklamę i marketing lub informatykę (takie kierunki oferują różne uczelnie publiczne i niepubliczne, ekonomiczne, politechniki, uniwersytety). Niektóre kierunki marketingowe oferują szczegółową specjalizację e-commerce, można także ukończyć studia podyplomowe o takim profilu (po studiach ekonomicznych lub innych). Jest też na rynku szeroka gama kursów. Na takich studiach i kursach uczysz się m.in. projektowania serwisów e-commerce, poznajesz istotne elementy prawa związane z handlem w sieci, strategie e-sprzedaży i e-marketingu. Dowiadujesz się też, jak założyć i prowadzić biznes internetowy, jak zarządzać sprzedażą i kanałami dystrybucji.

Szkoła ponadgimnazjalna

Studia poprzedzisz nauką w szkole ponadgimnazjalnej, najlepiej w liceum, w klasie o profilu matematyczno-informatycznym lub pokrewnym. Ewentualnie możesz wybrać technikum informatyczne, liceum plastyczne (klasa związana z reklamą lub grafiką komputerową) lub technikum ekonomiczne.

A teraz?

Zwróć szczególną uwagę na przedmioty brane pod uwagę podczas rekrutacji na kierunki ekonomiczne oraz przydatne w czasie studiów: matematykę, informatykę, angielski. Pomożemy Ci w ich nauce. Czytaj „Victora Gimnazjalistę” i „Cogito”, czasopisma, w których proponujemy powtórkę z tych przedmiotów na poziomie gimnazjum oraz liceum lub technikum. A poza tym zapisz się na koło informatyczne, zaprzyjaźnij się ze swoim komputerem, nowoczesnymi programami, serwisami społecznościowymi. Obserwuj strony sklepów internetowych i poducz się przyszłego zawodu, pomagając komuś w prowadzeniu takiego sklepu. Twoja pomoc będzie dla niego bezcenna, a Ty zdobędziesz niezbędne doświadczenie.

 

 

Autor: Dorota Nosowska
Zdjęcie użyte na mocy licencji Ingram Image


TO RÓWNIEŻ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

 

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji ?
Zrobisz to wypełniając poniższy formularz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *