wiem-co-jem-1

Dlaczego warto jeść sezonowe warzywa i owoce?

Warzywa i owoce to najzdrowsze jedzonko, które można bezkarnie wcinać. Dostarczają organizmowi wielu wspaniałych składników odżywczych. Mają mnóstwo zalet. Dlatego warto je jeść przynajmniej 5 razy dziennie i łączyć z innymi posiłkami.

Zalety warzyw i owoców

Działają znakomicie na mózg – pomagają mu dobrze funkcjonować, sprzyjają lepszej koncentracji i pamięci.
Dostarczają organizmowi składników odżywczych, witamin, mikro- i makroelementów (jagody np. zawierają żelazo, które przeciwdziała anemii; brokuł i papryka to skarbnica witaminy C; marchewka i dynia zawierają witaminę A i beta-karoten – cudownie pływają na wzrok i dobry stan skóry).
Poprawiają naszą odporność (jagody, jabłka), zapewniają wzrost i dobrą pracę wszystkich narządów (np. żołądka i jelit).
Zwalczają wirusy (kiszona kapusta, imbir), bakterie (cebula, czosnek) – są więc naturalnymi lekami.

Dlaczego nasze warzywa i owoce sezonowe?

Nasze rodzime warzywa i owoce (te, które występują w naszej strefie klimatycznej) zawierają wszystkie niezbędne nam do życia składniki.

A co z owocami i warzywami zagranicznymi, takimi jak ananasy, banany, kiwi, mango?

Przecież one też są smaczne i zdrowe! Oczywiście, można je jeść, ale okazjonalnie. Pamiętaj, że takie pożywienie jest bardzo delikatne. Jest poddawany nie zawsze zdrowym zabiegom, aby przetrwało wielokilometrowy transport i dotarło do nas w dobrym stanie. Takie warzywa i owoce trzeba zerwać niedojrzałe. By uchronić je przed zepsuciem, wstrzykuje się je sztucznymi środkami chemicznymi.

Aby owoce i warzywa najlepiej na Ciebie wpływały i „doładowywały” organizm, jedz te sezonowe, czyli takie, które rosną w określonej porze roku. Najwięcej wartości odżywczych i witamin mają owoce i warzywa świeże oraz zaraz po zerwaniu.

To jest dobre!

WIOSNA – rzodkiewki, szczypior, szparagi.

LATO – porzeczki, czereśnie, wiśnie, brzoskwinie, pomidory, fasolka szparagowa, jagody, ogórki, kalafiory, marchew, truskawki.

JESIEŃ – dynia, ziemniaki, cukinia, kapusta, gruszki, jabłka, śliwki, brokuły

ZIMA – kiszona kapusta i ogórki


Warzywa i owoce, które można przez zimę przechować
 – ziemniaki, jabłka, pietruszka, seler, buraki , marchew.

 

 

Tekst: Katarzyna Klima

Ilustracje: Ingimage

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji ?
Zrobisz to wypełniając poniższy formularz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *